De meeste mensen zijn dol op smoothies, maar wist je dat je je smoothie ook nog eens super gezond kunt maken? In groente- en fruitsmoothies zitten veel vezels, antioxidanten en mineralen die vele voordelen met zich meebrengen. In dit artikel lees je alles over gezonde smoothies en gezonde ingredi√ęnten met de beste keuzes voor groenten en fruit smoothies.

Ingredi√ęnten van een gezonde smoothie

Een gezonde fruit smoothie bestaat uiteraard uit veel vitamines uit fruit. Vooral banaan, is een uitstekende basis voor een smoothie. Door ‚Äės ochtends een fruitsmoothie te maken met bijvoorbeeld banaan, kiwi of bevroren fruit krijg je direct een vitaminebom binnen, waardoor je meteen energie hebt voor de rest van de dag.¬†

Als je aan vitamines in fruit denkt, denk je misschien direct aan vitamine C. Maar naast vitamine C vind je bijvoorbeeld ook vitamine A en B11 terug in verschillende soorten fruit. Vitamine A is goed voor je huid en haar en vitamine B11 ondersteunt een goed immuunsysteem.

Dat fruit gezond is, is bekend. Volgens verschillende voedingsdeskundigen betekent dat echter niet dat smoothies dat ook zijn. Hoewel fruit veel vitaminen en mineralen bevat, bevat het ook veel suiker. In een smoothie zitten al snel vijf à tien stuks waardoor, de op het eerste gezicht vrij onschuldige smoothies, vaak hoog geconcentreerde bronnen van fruitsuikers worden.

Voldoende groente in een smoothie

Je smoothie gezond maken, is een kwestie van de juiste verhouding te vinden tussen groenten, fruit, eiwitten en vet. Om een smoothie als een waardige vervanger van een maaltijd te maken, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je smoothie ook voedsel bevat dat vergelijkbaar is met een maaltijd. Wanneer je slechts wat fruit mixt is dat geen volwaardige maaltijd, maar voeg je er groenten, zaden, noten of yoghurt aan toe, kan het wel als een uitstekend alternatief functioneren.

Groene smoothies zijn een gezondere keuze dan de fruitsmoothies. Naast dat groene smoothies een geweldige manier zijn om groenten binnen te krijgen, bevatten ze doorgaans ook veel minder suiker dan de variant met alleen maar fruit. Vooral groene groenten die boordevol vezels, calcium, vitamine A, C en K zitten, reduceren daarnaast ook nog eens het risico op type 2 diabetes en een tragere cognitieve achteruitgang. Er wordt dan ook door meerdere gezondheidsdeskundigen aangeraden om al je smoothies aan te vullen met donkere bladgroenten als spinazie, boerenkool of snijbiet voor optimaal resultaat. 

Sapjes met meer dan 50% groente

De groentesappen van JuiceXpress zijn er voor iedereen die graag een heerlijk groente momentje wilt. De sappen bestaan voor meer dan 50% uit pure groente. Daardoor ben je met 1 flesje per dag voor een maand al verzekerd van een super gezonde start van je dag.

Ons advies is om het nemen op een lege maag in de ochtend. Daarnaast heb je met slechts 1 flesje al meer dan 150 gram groente binnen voordat de dag is begonnen! Al onze producten leiden tot een enorme aanvulling op de dagelijkse vitaminebehoefte én bij gebruik als maaltijdvervangers, tot extra gewichtsverlies.